Waarom spelen als er nog zoveel werk te doen is?
Spelen is leuk en spelen is leerzaam. Niet alleen voor kinderen, maar ook voor volwassenen. Grofweg kunnen 2 soorten spelen worden onderscheiden:
- competitieve spelen. Doel: Winnen. Gevolg: Er is een winnaar, en dus ook een verliezer. In de speltheorie worden dit ook wel “zero-sum games” genoemd. De totale opbrengst is nul. Immers wat de een wint, verliest de ander.
- cooperatieve spelen. Dit worden ook wel samenwerkingsspelen of groene spelen genoemd. In de speltheorie heten dit non-zero-sum games. De uitkomst is groter dan nul; iedereen wint met deze spelen (daarom wordt dit weleens populair win-win situatie genoemd). Doel: leuk en leerzaam. Gevolg: deelname van iedereen, uitdaging en ontwikkelen van sociale vaardigheden.
Mogelijke doelen van samenwerkingsspelen
“There is no ‘I’ in T-E-A-M”
(bron onbekend)
|
- leren samenwerken
- vergroten sociale vaardigheden
- vergroten zelfvertrouwen
- verbeteren communicatie
- verhogen onderling vertrouwen
- teambuilding
- fysieke activiteit
- energie van deelnemers verhogen
- P-L-E-Z-I-E-R
De verzameling spellen op groepsdynamiek.nl zijn gerubriceerd naar thema:
Tips voor het begeleiden van groepsspellen:
- veiligheid op de eerste plaats
- bepaal een logische de volgorde van de spellen (sequencing genoemd)
- deelname is vrijwillig. Geen dwang.
- bespreek de oefeningen na (reflectie)
Literatuur - Oefeningenboek voor groepen, Mulder, Voors & Hagen - Samenspel, werkboek over omgaan met jezelf en met elkaar, Coppoolse & Hartman - Groepsdynamica I, Inleiding, Remmerswaal - Groepswerk in de praktijk, Douglas - Groepsdynamica in de praktijk, Antons
|